Richting werk

Jongeren die na De Ortolaan aan het werk willen, kiezen voor het uitstroomprofiel arbeid en worden voorbereid op arbeidsmatige dagbesteding of een betaalde baan.

We werken met het Fasen-model. Binnen het fasen-model werken we met zowel theorie- als praktijkvakken. Het onderwijs is erop gericht te werken aan competenties voor de arbeidsmarkt. Dit doen ze aan de hand van verschillende Fasen.

Orientatiefase: De leerling moet minimaal 14 jaar zijn bij de start van fase 1. Per leerling wordt gekeken op welk niveau de lesstof wordt aangeboden en wat het didactische aanbod zal zijn De leerling loopt intern stage.

Het doel van deze fase is het ontwikkelen van het beroepsbeeld en inzicht in de wereld van werk en maakt daarbij kennis met de basis werknemersvaardigheden binnen verschillende branches.

Beroepsvoorbereidendefase: Per leerling wordt gekeken op welk niveau de lesstof wordt aangeboden en wat het didactische aanbod zal zijn. De leerling loopt intern stage, ook zijn er groepsstages in deze fase. In sommige gevallen kan er al worden gekozen voor een externe stage. Aan het einde van deze fase wordt de sector gekozen. Aan het einde van de beroepsvoorbereidende-fase is de leerling zich bewust van de basale werknemersvaardigheden die hij dient te bezitten om aan een externe stage te kunnen starten binnen een door hem/haar gekozen branche.

Specialisatie-fase

Per leerling wordt gekeken op welk niveau de lesstof wordt aangeboden en wat het didactische aanbod zal zijn. De leerling loopt zelfstandig extern stage binnen de gekozen sector.

Aan het einde van de specialisatie fase is de leerling geschikt voor de hem meest passende branche. De leerling verdiept zich in de eisen van het beroep en specialiseert zich in het vak.

Transitie-fase

De leerling wordt begeleid naar naar een geschikte (beschermde) arbeidsplaats of vervolgopleiding (MBO). DE minimale leeftijd binnen deze fase is 16 jaar.

 

Het streven is dat alle leerlingen alle fasen doorlopen. Enkel doet zich de situatie voor dat dit niet voor alle leerlingen mogelijk is en in een andere fase de transitie naar een andere plek (dagbesteding zal gaan maken). Dit noemen we dan “maatwerk” trajecten.

 

Veel leerlingen halen erkende certificaten en diploma’s die zij goed kunnen gebruiken in de beroepspraktijk. Denk aan een veiligheidscertificaat (VCA), heftruc certificaat, branch gerichte certificaten (SBB) en horeca certificaten (HACCP).

 

In onze schoolgids staat meer informatie over het uitstroomprofiel arbeid. Zie ook ons animatie filmpje en praktijkfilmpje van onze Aloysiusscholen:

Animatiefilmpje

Praktijkfilmpje